In vergelijking met een jaar geleden zijn steeds meer Amsterdammers bekend met en positief over Amsterdam 750. De stijging is het grootst onder jongeren en mensen met een lagere opleiding. Dat blijkt uit onderzoek van Mediatest naar de bekendheid van Amsterdam 750 en de betrokkenheid van Amsterdammers bij het jubileumjaar. Het onderzoek werd eind 2024 uitgevoerd in opdracht van het programmabureau Amsterdam 750 van de gemeente Amsterdam en bouwt voort op onderzoek uit 2023.
Steeds meer bewoners staan positief tegenover het jubileum: in 2023 was 75% enthousiast, dit jaar is dat 82%. Mensen waarderen vooral de gezellige sfeer (92%), de betaalbaarheid (91%), toegankelijkheid voor iedereen (87%), bereikbaarheid (87%) en de gratis activiteiten (85%). Ongeveer een derde van de Amsterdammers vindt het jaarprogramma heel aantrekkelijk. Jongeren zijn daar vaker enthousiast over dan andere groepen.
Uit het onderzoek blijkt dat 80% van de Amsterdammers inmiddels bekend is met de viering van Amsterdam 750. Dat is meer dan in 2023, toen dit nog 72% was. Vooral jongeren (van 58% naar 72%) en inwoners met een lagere opleiding (van 57% naar 75%) zijn beter op de hoogte.
Volgens het onderzoek heeft één op de vijf Amsterdammers deelgenomen aan activiteiten die in het teken staan van het Jubileumjaar. Buurtactiviteiten en het Openingsconcert werden het vaakst genoemd. Het Openingsconcert in de Ziggo Dome dat live te zien was op tv kreeg van de respondenten gemiddeld een 7.
Verder kijkt men vooral uit naar de grote evenementen zoals SAIL en het festival Op de Ring. Een derde van de Amsterdammers zegt echt van plan te zijn om naar het festival Op de Ring te komen. Nog eens vier op de tien denkt er misschien heen te gaan.
De campagne rondom Amsterdam 750, met onder andere de slinger, advertentie en posters, wordt door de helft van de Amsterdammers herkend. Jongeren, hoger opgeleiden en bewoners van Centrum en West herkennen de campagne het vaakst.
Het onderzoek bestond uit een online vragenlijst (912 deelnemers) en straatinterviews op verschillende plekken in de stad (100 deelnemers). In totaal deden 1.012 mensen mee. Om een goed beeld te krijgen, zijn de resultaten aangepast op basis van geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.