Je organiseert een evenement voor Amsterdam 750. Het liefst wil je natuurlijk dat iedereen mee kan doen, ook mensen met een beperking. Waar moet je dan rekening mee houden en hoe doe je dat? We delen graag een aantal tips!
Een deel van de Amsterdammers is slechtziend, blind, slechthorend of doof. Andere Amsterdammers gebruiken een rolstoel, scootmobiel of een rollator. Daarnaast zijn er veel Amsterdammers die laaggeletterd zijn of moeite hebben met taal. Er zijn ook Amsterdammers die psychische problemen hebben. Of mensen die een vorm van autisme en slecht tegen drukte en veel prikkels kunnen. Met kleine aanpassingen en goede communicatie zorg je ervoor dat Amsterdammers met diverse beperkingen weten naar welke evenementen zij kunnen gaan.
TIP: Weet je niet goed wat je daarvoor moet regelen? Bespreek je plannen voor het evenement met ervaringsdeskundigen met diverse beperkingen of met organisaties die veel over toegankelijkheid weten.
Stel als organisatie bij het evenement/bijeenkomst de volgende vragen:
In deze folder vind je uitgebreide informatie en handige tips voor het sociaal, fysiek en digitaal toegankelijk maken van bijeenkomsten en evenementen.
Heb je na het lezen van de folder nog vragen of meer informatie nodig? Dan kun je Cliëntenbelang Amsterdam vragen stellen via de mail toegankelijk@clientenbelangamsterdam.nl of via het algemene telefoonnummer 020 -75 25 100.
Bij Cliëntenbelang Amsterdam houden de adviseurs toegankelijkheid elke week spreekuur toegankelijkheid voor organisatoren van evenementen op dinsdagen van 13.00-14.00