Ontdek de drijvende krachten achter Amsterdam 750 - onze sponsoren en partners. Deze bedrijven en organisaties maken het jubileumjaar mede mogelijk en dragen bij aan de viering van de rijke geschiedenis en veelbelovende toekomst van Amsterdam.
We vragen partners uit het bedrijfsleven, fondsen en andere organisaties om activiteiten (mede) mogelijk te maken voor de stad, door middel van sponsoring en/of donatie. Denk bijvoorbeeld aan projecten in de sport, het onderwijs, kunst en cultuur, maar ook activiteiten zoals het Feest Op de Ring en de 750e verjaardag zelf. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.
De Amsterdamse bierbrouwer die al meer dan 150 jaar verbonden is met de stad is trotse hoofdsponsor van Amsterdam 750. Met de steun, kennis en ervaring van Heineken worden de hoogtepunten van Amsterdam 750 naar het hoogste niveau gebracht. Samen maken we er een bruisend en gezellig jaar van. Heineken draagt €750.000 bij aan Amsterdam 750 (financiële- en in-kind bijdrage).
Rabobank wil dat Amsterdam 750 een viering wordt voor alle Amsterdammers. Ze zetten graag hun steun, kennis en netwerk in met als doel kansengelijkheid. Als onderdeel van het partnership steunt Rabobank ook de Stichting Amsterdam 750, die initiatieven op buurt- en wijkniveau helpt mogelijk te maken, en Mensen Maken Amsterdam, de koepel van buurtfondsen. Rabobank draagt €100.000 bij aan de Stichting Amsterdam 750, 3x€50.000 aan Mensen Maken Amsterdam en maakt met een bijdrage van €100.000 de Stem van 750 mede mogelijk.
Als Amsterdams familiebedrijf vindt GASSAN het belangrijk om te investeren in de toekomst van de stad en haar inwoners. Zo gaan zij bijdragen aan de ontwikkeling van Amsterdam op het gebied van educatie en sport en willen zij Amsterdam weer extra laten schitteren in het 750ste jubileumjaar. GASSAN draagt €155.000 bij aan Amsterdam 750, doet een aantal in-kind bijdragen en investeert in een educatief programma.
Ook de OBA verbindt zich aan het jubileumjaar als maatschappelijk partner. Samen maken we Amsterdam 750 nog toegankelijker via het vestigingennetwerk van de OBA, zodat het jubileumjaar voor jong en oud altijd dichtbij is. De OBA biedt haar locaties, kennis, mensen en netwerk aan om het verjaardagsprogramma in de buurten te realiseren. Met activiteiten, mini-exposities en een uitgestoken hand aan initiatiefnemers uit de stad. OBA doet een in-kind bijdrage ter waarde van tenminste €100.000.
Onze mobiliteitspartner, GVB, verdient een speciale vermelding voor het bijdragen aan de bereikbaarheid van Amsterdam 750. Met hun inzet voor duurzaam openbaar vervoer zorgen ze ervoor dat iedereen kan deelnemen aan de festiviteiten. Dank aan GVB voor het faciliteren van een vloeiende en inclusieve jubileumviering. Het GVB doet een in-kind bijdrage ter waarde van tenminste €100.000 in de vorm van o.a. mediawaarde.
De Metropoolregio Amsterdam (MRA) heeft zich als maatschappelijk partner aangesloten bij Amsterdam 750. De viering van het 750ste jubileumjaar van Amsterdam is namelijk niet alleen een feest van Amsterdam, maar van alle inwoners van de regio. Zo wonen veel voormalige Amsterdammers in één van de MRA-gemeenten en weten huidige inwoners van Amsterdam de regio goed te vinden voor bijvoorbeeld recreatiemogelijkheden en familiebezoeken. Andersom werken veel inwoners van de MRA in Amsterdam, volgen zij er onderwijs en komen zij er als bezoeker van de vele voorzieningen van de hoofdstad. De regio wordt op uiteenlopende manieren onderdeel van de verjaardag van de hoofdstad en draagt op verschillende wijzen bij aan de festiviteiten.
Water en Amsterdam zijn al ruim 750 jaar onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Om die verbinding te vieren draagt Waternet als maatschappelijk partner bij aan Amsterdam 750. Zo openen zij speciaal voor het 750ste jubileumjaar nieuwe watertappunten door heel de stad en zorgen zij voor drinkwater tijdens het feest op de Ring A10.
AT5, onderdeel van de Publieke Omroep Amsterdam en al ruim dertig jaar de Amsterdamse lokale publieke omroep, sluit aan als mediapartner. Dankzij deze mooie samenwerking komt het jubileumjaar straks nog beter de huiskamers in, via televisie én de populaire online platformen. AT5 doet een in-kind bijdrage ter waarde van tenminste €100.000 in de vorm van o.a. mediawaarde.
Pathé gaat zich als mediapartner van Amsterdam 750 inzetten voor de cultuur en geschiedenis van Amsterdam. Zo hebben zij een speciaal Pathé 750 aanbod ontwikkeld voor 50.000 Amsterdamse scholieren. Wat dit precies inhoudt wordt aan het begin van het jubileumjaar bekend gemaakt. Pathé geeft aan ontzettend trots te zijn dat zij op deze manier kunnen bijdragen aan de educatie en het plezier van de jonge generatie Amsterdammers.
De Telegraaf zal als mediapartner van Amsterdam 750 het jubileumjaar ondersteunen met landelijke aandacht via podcasts voor het verhalenproject 750x Amsterdam. Daarnaast sponsort de krant het straatvoetbaltoernooi van 2025, dat de jeugd van de stad samenbrengt.
Als mediapartner versterkt Rodi Media Amsterdam 750 door bewoners in de regio te informeren over buurtactiviteiten via hun huis-aan-huisbladen. Ook publiceren ze maandelijks artikelen voor het verhalenproject 750x Amsterdam, waarmee ze lokaal bijdragen aan de viering van het jubileumjaar.