In 2025 deden ruim 5000 leerlingen uit groep 5 en 6 mee aan 2 speciale schrijflessen. Het thema: schrijf een verhaal over jouw Amsterdam van de toekomst. Stichting De Schoolschrijver had voor hen deze lessen en een leerkrachtenworkshop ontwikkeld, en er een grote schrijfwedstrijd aan verbonden. Een creatief cadeau ter gelegenheid van de 750ste verjaardag van Amsterdam.
Ik loop door Amsterdam en ik zie een duif die op een Amsterdammertje zit. Ik geef die duif een stroopwafel. De duif vindt de stroopwafel niet lekker! Normaal wel! Hij vliegt ook nog eens weg! Ik stap op mijn vliegend skatebord en vlieg achter de duif aan. We vliegen over de hele stad. De duif laat kroketmannetjes vallen. En die maken de stad anders alles veranderd in natuur wow dat ziet er vet uit. Alle dieren komen uit de struiken. De duif begint te praten: ‘de dieren willen de wereld terugnemen kan jij ons daarbij helpen? Natuurlijk wil ik dat!
Ik heb een plan ik ga een brief aan de burgemeester schrijven . Ik ga vragen of we samen een groot park kunnen maken waar alle dieren ongestoord kunnen wonen en genieten zonder skytrain, vliegende skateboards, te snelle auto’s op zonne-energie en fat bikes. De dieren houden net als ik van de stad, dus ook zij verdienen een plek om te wonen die ze gelukkig maakt.
Ik ga naar mijn huis, schrijf de brief en stuur hem op. Op vrijdag word ik gebeld door de burgemeester. Ze heeft het plan direct goedgekeurd, maar ze vraagt wel of ik even langs wil komen dus dat doe ik. Ze vraagt: ´Hoe moet het dan met de mensen? ´ Zij moeten ook ergens wonen. Dat klopt en dat kan ook gewoon. Want het is maar één park maar dat park is wel heel groot en dat park moet vooral van de dieren zijn en kinderen. De grote mensen mogen er eigenlijk alleen op visite en moeten zich er netjes gedragen. Een park zonder haast en zonder rommel, maar met een zwemvijver, klimbomen, modderglijbanen en lianen. Daar waar Dikke Dollie (de duif die nu altijd bij mij thuis op het dakterras langskomt) zich niet kan verslikken in het plastic van een boterhamzakje of de peuk van een toerist, waar honden los kunnen lopen. Onze eigen jungle in hartje Amsterdam.
Oké, dat vind ik een goed idee. Laten we dat dan maar doen. En dat gebeurt ook.
Ik mocht zelf de naam verzinnen van het park. Weet je hoe ik het heb genoemd?
Amsterdamse Beestenboel.
Iggy
OBS De Waterkant
Er deden 205 schoolklassen van 75 scholen uit Amsterdam en Weesp mee aan het project. De 2e schrijfles werd live in de klas gegeven door kinderboekenschrijvers, ook wel Schoolschrijvers genoemd. Deze schrijvers motiveerden de leerlingen om hun verhalen nóg beter te maken.
Leerkrachten stuurden de origineelste toekomstverhalen in voor de schrijfwedstrijd. De jury bestond uit kinderboekenschrijver Zindzi Zevenbergen, journalist Merel Westrik en directeur digitalisering en innovatie van de gemeente Amsterdam, Ger Baron. Samen selecteerden zij 8 finalisten.
Op 15 oktober kwamen alle finalisten met hun hele klas naar het knallende finalefeest in de OBA. Aan het eind van het feest maakte wethouder Marjolein Moorman van Onderwijs de 3 winnaars bekend. Zij wonnen een leeszitzak voor op school – een plek om lekker te lezen en nieuwe verhalen te verzinnen.
Dit unieke taaloffensief werd mede mogelijk gemaakt dankzij een samenwerking met lokale partners, stichting Kleine Lettertjes, de Bibliotheek, BBO Amsterdam, bureau Amsterdam 750 en de gemeente Amsterdam. Samen onderstrepen we het belang van schrijfplezier en de kracht van verhalen vertellen, en betrekken we jonge Amsterdammers nog meer bij hun eigen stad.
De Schoolschrijver biedt al 15 jaar interactieve lesprogramma’s en inspirerende trainingen rond lezen en schrijven voor alle basisscholen. Met een belangrijke rol voor professionele kinderboekenschrijvers, de Schoolschrijvers en (actuele) jeugdliteratuur. Met als belangrijk doel: ieder kind taalsterk.
* De verhalen die worden gepubliceerd op deze website weerspiegelen niet per se het beleid van de gemeente Amsterdam, maar zijn een creatieve uiting van de makers.