De ‘rafelrand’ achter het Haarlemmermeerstation wordt de komende jaren bebouwd. Het is een wonderlijk gebied. Gelegen aan het eeuwenoude riviertje de Schinkel en de Amstelveenseweg, oorspronkelijk het middeleeuwse pad tussen Amsterdam en Amstelveen. In 1915 kwam hier het Haarlemmermeerstation. Maar het passagiersvervoer stopte al in 1950. Zo ontstond het lege terrein.
Op de hoek van de Havenstraat en de Amstelveenseweg staat het vroegere Huis van Bewaring. Het begon in 1890 als strafgevangenis. Nu zit er ‘The British School’; symbool van de internationalisering van Amsterdam. Verderop zit de tramremise Havenstraat uit 1914, die gewoon in gebruik is. En dan staat er het sierlijke Haarlemmermeerstation uit 1915. Tot 1972 reden er nog goederentreinen naar Aalsmeer en Uithoorn. Er werden vooral kolen vervoerd. Sinds 1975 zit achter het station de Museumtramlijn, die begon met de viering van Amsterdam 700 jaar. Naast de oude spoorlijn achter het station staan hallen voor bedrijfjes en loodsen voor de mooie oude trams. Ervoor ligt het Haarlemmermeercircuit uit 1953.
Om de groene gebieden rond de stad te behouden, worden de lege gebieden binnen de stad bebouwd. Dat noemen we ‘verdichting’ en ‘compacte stad’. De prijs hiervan is dat leuke, rommelige gebieden verdwijnen. Ook dit terrein wordt volgebouwd. Daarvoor in de plaats komt een mooie woonwijk die nodig is vanwege de woningnood. Kijk voor de plannen voor het Havenstraatterrein op Havenstraatterrein: 500 woningen, een basisschool en bedrijven.
We laten u aan de hand van mooie foto’s zien hoe deze rafelrand ontstond.
1928. Midden het voormalig stadion (1913-1930) dat gesloopt werd. Daarboven het gebleven Olympisch Stadion, Stadionplein 20, en de Schinkel. In 1928 waren de Olympische Spelen in Amsterdam. Amsterdam West en Buitenveldert zijn nog leeg. Het Haarlemmermeerstation staat er wel. Te herkennen is de + vorm van de gevangenis. Je kunt goed zien hoe de stad oprukt in het landelijke gebied.
1915. Het Haarlemmermeerstation, toen nog Willemsparkstation genoemd. Een sierlijk ontwerp van architect De Bazel (1869-1923) die ook het beroemde gebouw van het Stadsarchief aan de Vijzelstraat ontwierp. Het elegante gebouw staat nog altijd een beetje eenzaam en verloren op deze plek. De trein liep naar Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn. De spoorlijn was uiteindelijk geen succes. De treinen verdwenen en er kwam een busstation. Het gebouw werd in de jaren 1990 door de Nederlandse Spoorwegen overgedragen aan stadsdeel Zuid. Nu zit er een horecagelegenheid en in een gedeelte het trammuseum.
De remise van de Museumtram. De Museumtram blijft in de nieuwe plannen voor het gebied. Daarvoor voerde de organisatie wel een procedure tegen de gemeente. Je kunt met de Museumtram een tochtje over het spoor maken tot Bovenkerk voorbij Amstelveen. Hoewel de laatste etappe nu tijdelijk buiten gebruik is. Ook kun je met zo’n mooie oude tram door de stad rijden. Een waar feest voor de liefhebber.
Foto’s: Stadsarchief Amsterdam
Wekelijks komen er nieuwe historische achtergrondverhalen bij op de nieuwspagina van de gemeente Amsterdam. Een deel van deze verhalen verschijnt ook in de gemeentekrant Amsterdam. De oplage is 523.000 exemplaren en komt zes keer per jaar uit in heel Amsterdam.
* De verhalen die worden gepubliceerd op deze website weerspiegelen niet per se het beleid van de gemeente Amsterdam, maar zijn een creatieve uiting van de makers.