70% van de Amsterdammers kijkt positief terug op het afgelopen jubileumjaar van de stad, 22 % staat neutraal tegenover de viering. Bijna alle Amsterdammers (95%) zijn inmiddels bekend met de viering en 61% heeft deelgenomen aan de feestelijke activiteiten in het jubileumjaar. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Mediatest naar de bekendheid en betrokkenheid van Amsterdammers bij het jubileumjaar. Het onderzoek is begin oktober 2025 uitgevoerd in opdracht van het programmabureau Amsterdam 750 van de gemeente Amsterdam.
70 % van de Amsterdammers kijkt positief terug op de viering, 22% daarvan is zeer positief. De positieve houding ten aanzien van de viering omschrijft men in termen als gezellig, feestelijk en toegankelijk. Het vieren versterkt de verbinding en maakt dat men trots is op de stad. Vooral Amsterdammers in de leeftijd van 16- 34 jaar zijn positief. 22 % staat neutraal tegenover de viering en een klein deel (8%) is negatief en vindt het verspilling van geld.
Amsterdammers (61%) namen ook actief deel aan de viering. De leeftijdsgroep 16-34 jaar is hierin de grootste. Meest genoemde evenementen waaraan men deelnam zijn het festival Op de Ring, buurtactiviteiten, concert en theater. Eén op de vijf Amsterdammers heeft deelgenomen aan activiteiten in de eigen buurt.
De bekendheid met de viering van 750 jaar Amsterdam is opvallend gestegen. Bijna alle Amsterdammers (95%) zijn inmiddels bekend met de viering. Opvallend is dat de bekendheid gegroeid is in alle stadsdelen, met name in Noord en Zuidoost. De datum waarop de stad precies jarig is, 27 oktober 2025, is bij de grootste groep onbekend.
Amsterdammers kennen de viering met name door buitenreclame in de stad, de opvallend versierde gebouwen, social media en de websites.
Sinds 2021 wordt onderzoek gedaan naar de bekendheid met, houding tegenover en bereidheid tot deelname aan de viering van 750 jaar Amsterdam. Dit onderzoek onder 755 Amsterdammers (16-90 jaar) bestond uit een online vragenlijst en is uitgevoerd in de periode 3 t/m 12 oktober. Begin november voert marketingmediabureau Mediatest nog een nameting uit hoe de Amsterdammers de verjaardag zelf, met de Nationale Viering op 27 oktober, hebben gewaardeerd.
Het volledige rapport vind je hier.