In 2025 deden ruim 5000 leerlingen uit groep 5 en 6 mee aan 2 speciale schrijflessen. Het thema: schrijf een verhaal over jouw Amsterdam van de toekomst. Stichting De Schoolschrijver had voor hen deze lessen en een leerkrachtenworkshop ontwikkeld, en er een grote schrijfwedstrijd aan verbonden. Een creatief cadeau ter gelegenheid van de 750ste verjaardag van Amsterdam.
Ik loop door Amsterdam en ik…
Hoor de golven die tegen de grachten aan klotsen en de stemmen van allerlei mensen.
Maar alle lichten staan uit dus ik kan niets zien.
En dan opeens gaan alle lichten aan.
Maar het zijn geen normalen lichten maar allemaal kleurrijke lichtjes die aan de bomen hangen.
En ik zie allemaal glijbanen langs de kanten van de grachten.
En er is een heel groot feest met heel veel lekkere hapjes en leuke activiteiten.
Maar toen gebeurde er iets vreemds…
Alle bruggen storten in en ik hoorde een keihard geluid.
En alle lichten gingen uit.
Maar een ding gaf nog licht.
Een klein licht balletje niet groter dan een tennisbal.
Het ligt in het water.
ik pakte het op.
En toen vloog het omhoog en ik had het nog vast toen hij al in de lucht vloog.
We vlogen samen en zagen alle grachten van heel Amsterdam.
De prinsengracht, Keizersgracht, Herengracht, en het singel.
Maar toen ging het lichtje langzaam naar beneden en we landen op de dam.
Er stond een groot beeld die ik nog nooit had gezien.
Het was een beeld van de Amsterdamse drie kruisen.
Ik keek ernaar en ik hoorde achter me opeens een raar geluid: ‘arw’
Ik keek achter me.
Het was paars met blauw en geel.
en dat zijn toevallig mijn lievelingskleuren.
Hij heeft iets in zijn mond.
En hij legt het neer!
Het is een soort van zakje.
Ik kijk erin.
Er zat een of ander zaadje in.
Het diertje wees naar het standbeeld achter me.
Ik keek ernaar en ik zie ineens dat voor het standbeeld een soort paaltje staat
In het paaltje zit een gaatje.
Ik denk dat ik het is bedoeld om een zaadje in te doen.
Ik pak een zaadje en stop het erin.
Uit het paaltje kwam geluid.
Het zij: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2,1,0, 850 jaar Amsterdam!
En alle lichten gingen aan.
Alle mensen zijn terug.
Het feest is weer begonnen.
Maar waarvoor is het eigenlijk.
Iemand anders zei: ‘ voor 850 jaar Amsterdam’.
Oh ja.
Natuurlijk!
Het is het feest van 850 jaar Amsterdam
Pff!
Het is gellukig goed afgelopen.
Julius
Lidwinaschool
Er deden 205 schoolklassen van 75 scholen uit Amsterdam en Weesp mee aan het project. De 2e schrijfles werd live in de klas gegeven door kinderboekenschrijvers, ook wel Schoolschrijvers genoemd. Deze schrijvers motiveerden de leerlingen om hun verhalen nóg beter te maken.
Leerkrachten stuurden de origineelste toekomstverhalen in voor de schrijfwedstrijd. De jury bestond uit kinderboekenschrijver Zindzi Zevenbergen, journalist Merel Westrik en directeur digitalisering en innovatie van de gemeente Amsterdam, Ger Baron. Samen selecteerden zij 8 finalisten.
Op 15 oktober kwamen alle finalisten met hun hele klas naar het knallende finalefeest in de OBA. Aan het eind van het feest maakte wethouder Marjolein Moorman van Onderwijs de 3 winnaars bekend. Zij wonnen een leeszitzak voor op school – een plek om lekker te lezen en nieuwe verhalen te verzinnen.
Dit unieke taaloffensief werd mede mogelijk gemaakt dankzij een samenwerking met lokale partners, stichting Kleine Lettertjes, de Bibliotheek, BBO Amsterdam, bureau Amsterdam 750 en de gemeente Amsterdam. Samen onderstrepen we het belang van schrijfplezier en de kracht van verhalen vertellen, en betrekken we jonge Amsterdammers nog meer bij hun eigen stad.
De Schoolschrijver biedt al 15 jaar interactieve lesprogramma’s en inspirerende trainingen rond lezen en schrijven voor alle basisscholen. Met een belangrijke rol voor professionele kinderboekenschrijvers, de Schoolschrijvers en (actuele) jeugdliteratuur. Met als belangrijk doel: ieder kind taalsterk.
* De verhalen die worden gepubliceerd op deze website weerspiegelen niet per se het beleid van de gemeente Amsterdam, maar zijn een creatieve uiting van de makers.