Ondanks bijna 200 jaar aan plannen en pogingen om het IJ te overbruggen, wachten Amsterdammers nog steeds elke dag op de vertrouwde pont. Van roeiboten en stoomboten tot de moderne pont: het idee van een brug blijft springlevend. In 2023 ontwierpen Maxim en David de "Green Line" brug, maar de realisatie van deze droom laat nog op zich wachten.
Tekst gaat verder onder de video.
Door de toenemende groei van het aantal inwoners en bezoekers in de stad en regio zijn de ponten niet langer voldoende. Om deze situatie te verhelpen, is er een plan ontwikkeld voor de bouw van een brug over het IJ. De kosten zijn geschat op 300 miljoen euro en de financiering is inmiddels rond. De bouw begint in 2031, met als doel dat de brug in 2034 in gebruik kan worden genomen. Deze nieuwe verbinding zal dienen voor fietsers en voetgangers. Daarnaast is er de hoop op de ontwikkeling van een Westbrug.
Na 200 jaar zonder brug over het IJ is het eindelijk zover: Amsterdam wordt binnenkort veel beter met elkaar verbonden. De nieuwe brug zal niet alleen de reistijd verkorten, maar ook de levendigheid in de stad bevorderen. Fietsers en voetgangers kunnen snel en veilig van de ene naar de andere kant, wat het dagelijks leven een stuk makkelijker maakt.
Credits: Len ter Laak
Mediacollege Amsterdam is een MBO-vakschool voor Media, Vormgeving & ICT: hier draait het om tekst, web, beeld en geluid. Studenten van Mediacollege Amsterdam maken content in het thema van het Amsterdams jubileumjaar, waarvan er een aantal in 750x Amsterdam verschijnen. Wil je meer weten over Mediacollege Amsterdam?
* De verhalen die worden gepubliceerd op deze website weerspiegelen niet per se het beleid van de gemeente Amsterdam, maar zijn een creatieve uiting van de makers.