Amsterdam wil een autoluwe stad worden. Om te onderzoeken hoe bewoners hierover denken, hebben het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) en de Technische Universiteit Delft (TU Delft) de mening van 400 Amsterdammers gepeild over verschillende autoluwe maatregelen.
English version below
De stad wil het autogebruik verminderen en duurzame vervoersopties zoals fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit stimuleren. Onderzoek toont aan dat steden met minder autoverkeer profiteren van een betere luchtkwaliteit, minder files en stillere straten. Toch roepen autoluwe maatregelen vaak gemengde reacties op en leiden ze tot verhitte debatten tussen bewoners en beleidsmakers.
Hoewel Nederland bekend staat om zijn fietscultuur, is de auto nog steeds goed voor 42% van de verplaatsingen (CBS, 2022)! Met de Amsterdam Agenda Autoluw zet de gemeente in op een stapsgewijze vermindering van autoverkeer, zonder auto’s volledig te verbannen. Het succes van deze aanpak hangt sterk af van publieke steun en betrokkenheid bij de besluitvorming. Daarom onderzochten de onderzoekers welke autoluwe maatregelen het meest en het minst worden gesteund door Amsterdammers.
Over het algemeen staan Amsterdammers positief tegenover een autoluwe stad. Van de 28 onderzochte maatregelen kreeg een meerderheid van 16 maatregelen steun, wat aantoont dat veel bewoners openstaan voor verandering. Toch liepen de meningen over specifieke maatregelen sterk uiteen.
De drie meest polariserende maatregelen waren:
Volgens hoofdonderzoeker Anastasia Roukouni laat de variatie in reacties zien dat “een uniforme aanpak voor een autoluwe stad misschien niet effectief is.”
Ondanks deze verdeeldheid was de meerderheid van de respondenten (39%) voorstander van een beleid dat gericht is op een lage CO2-uitstoot, 35% had gemengde meningen en 27% was sceptisch.
Sommige maatregelen riepen bijzonder sterke reacties op, zowel voor- als tegenstanders lieten zich duidelijk horen. Dit geldt vooral voor maatregelen die direct de toegang tot de auto beperken of het parkeerbeleid veranderen.
Deze verdeeldheid betekent dat, hoewel veel Amsterdammers bepaalde maatregelen steunen, anderen juist sterke bezwaren hebben. Dit maakt de uitvoering ervan uitdagend.
Wereldwijd erkennen steden de voordelen van minder autoverkeer voor mens en milieu. Dit onderzoek laat zien dat er in Amsterdam brede steun is voor een autoluwe stad, maar dat de uitvoering tot stevige discussies kan leiden.
Voor Amsterdam en andere steden die een soortgelijk beleid willen invoeren, geeft het onderzoek een aantal belangrijke aanknopingspunten:
Door deze strategieën toe te passen, kunnen steden de publieke steun voor autoluwe maatregelen vergroten, zorgen wegnemen en de invoering versoepelen, wat uiteindelijk bijdraagt aan duurzamere en leefbaardere stedelijke gebieden.
Dit onderzoek is onderdeel van het Energielab Zuidoost, een samenwerking tussen AMS Institute, de gemeente Amsterdam, TU Delft en HvA, dat zich richt op een sociale energietransitie in Amsterdam Zuidoost. Het lab verbindt wetenschap en praktijk om stedelijke uitdagingen aan te pakken en concrete oplossingen te ontwikkelen. Dit onderzoek is daar een sterk voorbeeld van.
* De verhalen die worden gepubliceerd op deze website weerspiegelen niet per se het beleid van de gemeente Amsterdam, maar zijn een creatieve uiting van de makers.