In 2025 deden ruim 5000 leerlingen uit groep 5 en 6 mee aan 2 speciale schrijflessen. Het thema: schrijf een verhaal over jouw Amsterdam van de toekomst. Stichting De Schoolschrijver had voor hen deze lessen en een leerkrachtenworkshop ontwikkeld, en er een grote schrijfwedstrijd aan verbonden. Een creatief cadeau ter gelegenheid van de 750ste verjaardag van Amsterdam.
Ik loop door de Amsterdam en ik zie veel mensen op de Dam in een grote cirkel staan en ik zie ook veel ballonnen. Ik wurm me door de mensenmassa heen. Ik sta nu helemaal. Ik zie een drone wedstrijd. De drones worden bestuurd door robots.
Ik heb zelf vroeger ook een drone gehad. Ik vond dat geweldig. Ik vond het vroeger ook heel leuk om naar drone wedstrijden te kijken. Ik heb een lievelingsdrone en zijn nummer is 87925731, ik noem hem de Jet. Hij gaat hoog de lucht in en dan weer naar beneden.
Opeens zie ik vliegende auto’s, het zijn er 4573, o nee toch niet, het zijn er 4574, één meer. Hoe kan ik dat zo snel weten? Ik heb een ingebouwde chip. Alleen ik heb er een, dat komt omdat het mijn uitvinding is. Ik heb gevraagd of de robotdokter de chip erin wilde zetten. Hij doet het goed, hij zit nu 2 maanden in mijn hoofd.
Oké even terug naar die 4574 vliegende auto’s. Er kwam rode, witte en blauwe damp uit de vliegende auto’s. Ineens krijg ik een melding van het chipsysteem dat er een vliegende auto neerstort. Ik kijk de lucht in en ik zie ‘m neerstorten.
“Zelf ren ik naar mijn hyper motor, vlieg weg en hoor een giga, giga, giga knal.”
Hij komt recht op mij af! Snel ren ik weg, ik pak een zelfgemaakte uitvinding uit mijn rugtas, een grapling hook. Ik werp hem en hij zit vast. YES!! Ik druk op de rode knop en het touw haalt in. Dan sta ik opeens op een 15 meter hoge flat. Ik pak nog een uitvinding, een mega megafoon en roep naar iedereen: “er komt een vliegende auto op jullie af, ren weg!”. Ik hoor iedereen gillen en iedereen rent weg, iedereen stapt op zijn step, auto, helikopter weet ik veel.
Zelf ren ik naar mijn hyper motor, vlieg weg en hoor een giga, giga, giga knal. Ik kijk op het nieuws dat mijn chip presenteert. De nieuwsrobot zegt: “er is een vliegende auto neergestort op de Dam. Er zijn gelukkig geen slachtoffers gevallen, er is wel veel schade aan gebouwen.”
Opeens ben ik thuis, plof op de bank en bel mijn ouders. Hé pap en mam, ze hebben chips vast, “mag ik er ook één?” vraag ik. Mijn vader geeft me er een door de telefoon. Ik vertel het hele verhaal. “WOW” zeggen mijn ouders, daarna hang ik op.
“Jeffrey!”, roep ik, mijn persoonlijke robot komt eraan. Ik vraag hem om bubbel-urp. 10 seconden later staat er een glas voor mijn neus. Ik zet de tv aan en zie het nieuws. Wow, ik dacht dat het niet zó erg was. Ik pak wat popcorn en kijk aandachtig naar het nieuws.
Mason
IKC Tuindorp
Er deden 205 schoolklassen van 75 scholen uit Amsterdam en Weesp mee aan het project. De 2e schrijfles werd live in de klas gegeven door kinderboekenschrijvers, ook wel Schoolschrijvers genoemd. Deze schrijvers motiveerden de leerlingen om hun verhalen nóg beter te maken.
Leerkrachten stuurden de origineelste toekomstverhalen in voor de schrijfwedstrijd. De jury bestond uit kinderboekenschrijver Zindzi Zevenbergen, journalist Merel Westrik en directeur digitalisering en innovatie van de gemeente Amsterdam, Ger Baron. Samen selecteerden zij 8 finalisten.
Op 15 oktober kwamen alle finalisten met hun hele klas naar het knallende finalefeest in de OBA. Aan het eind van het feest maakte wethouder Marjolein Moorman van Onderwijs de 3 winnaars bekend. Zij wonnen een leeszitzak voor op school – een plek om lekker te lezen en nieuwe verhalen te verzinnen.
Dit unieke taaloffensief werd mede mogelijk gemaakt dankzij een samenwerking met lokale partners, stichting Kleine Lettertjes, de Bibliotheek, BBO Amsterdam, bureau Amsterdam 750 en de gemeente Amsterdam. Samen onderstrepen we het belang van schrijfplezier en de kracht van verhalen vertellen, en betrekken we jonge Amsterdammers nog meer bij hun eigen stad.
De Schoolschrijver biedt al 15 jaar interactieve lesprogramma’s en inspirerende trainingen rond lezen en schrijven voor alle basisscholen. Met een belangrijke rol voor professionele kinderboekenschrijvers, de Schoolschrijvers en (actuele) jeugdliteratuur. Met als belangrijk doel: ieder kind taalsterk.
* De verhalen die worden gepubliceerd op deze website weerspiegelen niet per se het beleid van de gemeente Amsterdam, maar zijn een creatieve uiting van de makers.